15.5.22

Jekyll Island - Georgia USA

Matkalla Floridaan pysähdyimme Georgian osavaltiossa - Jekyllin saarella, joka on itse asiassa valtionpuisto (state park). Ajoaikaa Pohjois-Karoliinasta noin 6 tuntia. Kohde on suosittu rantalomana - sitä se oli jo yli 100 vuotta sitten. Amerikan varakkaat suvut kokoontuivat tänne lomilla ja väitetään jopa, että USA:n keskuspankki perustettiin täällä 1910.

Nämä kuvat ovat Driftwood rannalta ('ajopuut) - rantaa mainostetaan USAn romanttisimmaksi rannaksi. Kävimme katsomassa rantaa heti perille päästyä - ja en ollut ikinä nähnyt niin monia valokuvaajia yhdessä paikassa. Siinä oli hääkuvausta, odottavien äitien kuvausta, koulun päättäjäiskuvausta, lapsien kuvaamista ja nimenomaan ammattilaiset asialla. Päätimme palata takaisin vähän myöhemmin illalla.

Jekyllin saarelle ajaessa kaikki joutuvat maksamaan pysäköintimaksun, tämä on sinällään hieno - varsinkin, kun saarella on hyvät pysäköintimahdollisuudet. Tosin saari on niin pieni, että sinne päästyään polkupyörät ja golf autot ovat kätevämpiä kulkuvälineitä. Oma vierailumme oli aika lyhyt, joten pyörien kokeilu jäi väliin.

Kävimme myös toisella rannalla St Andrews, joka sijaitsee saaren eteläkärjessä.

Mother's Day special 36 holes of golf

Pelasimme äitienpäivänä golfia oikein kunnolla. Kaksi 18 reiän kierrosta. Kierros meni vaihtelevasti, yksi alligaattori nähtiin kierroksen aikana. Muutama pallo meni väylän ulkopuolelle, mutta niitä ei lähdetty hakemaan (alligaattorit).

Tämä kuva on valitettavasti aika kehno, mutta kun olimme palaamassa majapaikkaan, liikenne pysähtyi ja odotimme, kun aika mohjale alligaattori ylitti tien - ja vielä suojatien kohdalta.

Söimme täällä Zachry's Riverhouse ja täällä Sunrise Grille - kalaa ja katkarapuja löytyy kaikista menuista.

Matka oli välietappi matkalla Floridaan. Päätin olla lentämättä tänä vuonna myyntikokoukseen ja kun Harrikin oli vapaana auttamaan ajamisessa (Harri ajoi suurimman osan), päätös oli helppo.  Jekyllin saarelta riitti vielä kolmisen tuntia Orlandoon.

Tässä vielä Harrin drone videota saarelta:

4 comments:

1. Upeita kuvia ja video Jekyll islandilta. En ollut aikaisemmin kuullutkaan kyseistä paikasta. Jos tieni veisi joskus tuonne seuduille, niin ehdottomasti kävisin bongaamassa.

Kivaa uutta viikkoa!

ReplyDelete
    Replies
    1. Vähän erilainen rantapaikka. Jos ollaan ihan rehellisiä, niin aika moni rantapaikka/turistikohde itärannikolla on aika samaa tavaraa - on rihkamakauppaa ja ketjuhotelleja - tämä oli erilainen, että sinne piti mennä erikseen, ja siitä johtuen, että on State Park - niin vähän eri säännöt. Jos jotain harmistelemista, niin siellä oli aikaisin aamulla ja myöhään illalla itikoita. Hiukan hymyilytti, kun minulle sanottiin että pitävät tästä ilmasta (oli viileämpää kuin tavallisesti eikä kosteaa). Kai sitä olen itsekin joku itikka.

Delete
  2. Upeita kuvia rannalta. Aina puiden ei tarvitse olla vihreitä ollakseen kauniita.

Toistakymmentä vuotta sitten reissasimme Floridassa ja vieläkin muistan ne tietä ylittävät alligaattorit! Joillain kohdilla teitä reunustivat rämeiset juurakkosotkut, joiden seasta oli helppo kuvitella ryömivän yhtä sun toista muutakin. Lensimme Orlandoon ja vuokrasimme sieltä auton. Mieleen jäivät järisyttävän mahtavat ukonilmat ja ne pakolliset nähtävyydet: Cape Canaveral, Disney World ja ihana Key West. Ja niin paljon muitakin kivoja muistoja!
    Iloisia päiviä teille :)

ReplyDelete
    Replies
    1. Minä aina sotken alligaattorit ja krokotiilit - mutta yhteistä on, että en juuri pidä kummistakaan. Yllättävän isojakin olivat. Mutta kohde oli kiva - ja vähemmän kaupallinen kuin jotkut rantapaikat. Kiitos kommentista ja vierailusta !