Ulkosuomalainen miettii usein asioita, jotka muuttavat omaa käyttäytymistä enemmän amerikkalaiseen malliin. Jollekin se voi olla apteekin palvelut drive-in kaistaa käyttämällä, toiselle se, että pakkaa puolet illallisesta ravintolassa kotiin vietäväksi (ennen kuin edes alkaa syömään). Itselle yksi uusi asia tapahtui viikonloppuna ja se oli vaatteen palauttaminen kauppaan. Sinällään vaatteen palauttaminen tai yleensä ostoksen palauttaminen ei ole ihan uutta, mutta nyt palautin vaatteen, jonka olin ostanut elokuussa 2014. Ymmärrän, jos tämä herättää pahennusta. Lisätietoa palautukseen vielä, että olin poistanut vaatteesta kaikki laput ja myöskään kuittia ei ollut tallessa.
Amerikassa ihmiset palauttavat tavaroita valtavasti kauppaan. Yleisesti sanoen voi sanoa, että palautuksen syytä ei kysytä. Tavaroiden palauttaminen voi olla Suomessakin nyt yleistä, mutta itse en ole ollut mikään palauttaja. Teen ostokseni yleensä oikeassa liikkeessä, en netissä ja sovitan kaikkea - ainakin kalliimpia vaatteita. Tämän tietyn vaatteen menin ostamaan netissä, sitä oli kehuttu jossain blogissa ja näin itseni hyvin siinä vaatteessa. Kun vaate sitten tuli postissa, aika pian huomasin, että se ei vastannut odotuksia - hihat olivat liian pitkät, neule oli painava ja siihen se jäi henkariin. Enkä saanut sitä palautetuksi jostain syystä. Viime viikolla tapasin pitkästä aikaa ystävääni, joka topakasti ilmoitti, että minun täytyy viedä vaate takaisin. Useasti täällä netistä ostetun tavaran voi myös palauttaa oikeaan liikkeeseen eikä sitä tarvitse postittaa minnekään.
Taisin pelätä sitä, että ystävättäreni kysyy minulta tilannetiedotusta myöhemmin, joten otin yhteyttä
liikkeeseen ensin sähköpostin välityksellä ja kysyin palautuksen mahdollisuutta - ja lähdin vielä paikan päälle lauantaina. Vaatteen palauttaminen onnistui, olin varautunut tiliotteen kopiolla, jossa osto näkyi ja yritinpä jopa sanoa jotain liian pitkistä hihoista. Ei olisi tarvittu. Vaate ei ole enää omassa komerossani muistuttamassa minua vikaostoksesta. Tämä tapaus ei juuri muuta omia ostostapojani - pyrin aina sovittamaan vaatteet - mutta ehkä se vain vahvistaa, että sovittamatta ei kannata ostaa. Edit: ja nettiostaminen ei sovi minulle !
Tietysti eri liikkeillä on erilaiset säännöt tavaroiden palautusta varten.
Ymmärtääkseni monet liikkeistä pitävät kirjaa tavaran palauttajista ja 'ammatti-palauttajat' jäävät jossain vaiheessa kiinni.
Tässä lopuksi vielä esimerkin vuoksi tämän liikkeen säännöistä. En nyt lähde näitä kääntämään, mutta tässä liikkeessä palautus on yleensä aika vaivatonta ja liike haluaa asiakkaan olevan tyytyväinen ostokseensa.
We don't actually have a return policy for purchases made on-line. We handle returns on case by case basis with ultimate objective of satisfying the customer. We stand behind our goods and services and want customers to be satisfied with them. We will always do our best to take care of customers - our philosophy is to deal with them fairly and reasonable and hope they will be reasonable with us as well.
We hope to build trust with our customers and create a relationship with them for the long term. Standing behind what we sell is big part of that. We think many customers choose to shop with us because they know if their purchase isn't right, we will work to fix it.
Jälkikirjoitus
Kuvan toppi ja neule ovat uudet, olin niin iloinen, kun jakun palautus onnistui, että palkituin itseni näillä. Taisi tämän liikkeen palautuspolitiikka toimia oikein kaikkien mielestä.
Hyvää politiikkaa;)
ReplyDeleteItse en juurikaan netin kautta vaatteita osta, sillä minun pitää päästä hiplaamaan niitä - ja inhoan sitä vaatteiden palautusruljanssia, mikä nettiostoksista useimmiten seuraa. Ja vaate jää palauttamatta;)
Hyvin käytetyt palautusrahat;)
Tuo vaatteen palauttaminen 6 kk:n jälkeen hävetti, mutta nyt on parempi olo kun se vaate ei tule vastaan komerossa joka päivä. Ja koska tuo palauttaminen kävi niin kivuttomasti, he eivät menetä myöskään asiakasta.
ReplyDeleteVaatekaapista ei ole noin värikästä juuri löytynyt kuin tuo punainen asu - mutta sopivasti piristää tätä harmaata arkea ! Kiitos kommentista ja hyvää loppuviikkoa.
Kuule täällä hieman toisia kokemuksia... Tommy Hilfigerin nettikaupasta tuli ostettua yksi hame. Luin jo etukäteen, että joo, voi palauttaa sitten liikkeeseen. Ja ajattelin että hyvä homma, näin teen, jos ei sovi.
ReplyDeleteEi sopinut. Palautin. Ei onnistunut. Olin maksanut hameen Paypalin kautta. Ei kuulemma voi sitten palauttaa liikeeseen. Missään ei lukenut tätä. Tai voi olla, että se olis sitten lukenut jossain ihan miniprintillä netissä, mutta siis missään näissä papereissa, mitkä tuli tilauksen yhteydessä, ei lukenut mitään. Ja siis tilausvahvistuksessa, joka oli paperiprintti, luki, että hameen voi palauttaa mihin tahansa liikkeeseen. Mitään mainintaa siitä, että olis ollut paypal-maksu ei ollut. Samaa hametta myytiin kaupassa ja kysyin voinko vaan vaihtaa koon. Nimittäin en ollut edes avannut mitään lappuja tai tehnyt ylipäätään hameelle mitään. Ja hinta oli siis tyyliin 20 taalaa, että ei nyt mulle eikä liikkeelle kummallekaan ollut suurempi summa, mutta periaate oli, että liike ei suostu palauttamaan. Soittivat vielä jollekin pomollekin tästä, mutta ei.
Kaikissa muissa liikkeissä saa store credit -kortin, jos ei ole kuittia tai jos on maksanut paypalilla. Olisin varmaan saanut palautettua tonkin hameen ilman mitään kuittia, mutta kuitin kanssa se ei onnistunut.
Mutta tuo asiakas"palvelu" jätti mut kyllä tästä lähiten tuon liikkeen ovien ulkopuolelle :-) Onneksi näin voi äänestää!
En laittanut liikkeen nimeä omaan kirjoitukseen, mutta se oli Nordstrom tavaratalo. Liike on tunnettu palvelusta, ja minulle jäi tuon palautuksen jälkeen sellainen fiilis,että siellä tosiaan välitetään asiakkaasta. Ja että varmasti palaan asiakkaaksi, kun on tarve jotain hankkia. Olen huomannut, että useassa liikkeessä on vähän sellainen hällä väliä asenne, että yksi asiakas sinne tai tänne ei meinaa mitään. Olin kenkäkaupassa vähän aikaa sitten, ja en löytänyt omaa kokoani - ja kysyin myyjältä, jos kokoja olisi muualla. Myyjä sanoi,että kaikki koot ovat hyllyssä. Seinällä oli iso taulu, jossa pyydettiin kysymään eri kokoja myyjiltä - 'if you don't find your size, we will find it for you".
ReplyDeleteMahtavaa että siellä päin ollaan noin joustavia palautusten suhteen! Kiitos kivasta blogistasi, löysin tänne aivan äsken :)
ReplyDeleteJoustavuus taitaa vähän riippua kaupasta ja onko kyseessä jo alennettu tuote. Niissä näkyy usein sanat - final sale - ja silloin ymmärtääkseni palauttaminen ei onnistu. Nordstrom on lempikauppani erikoistarpeita varten ja yleensä ostokseni ovat varsin pitkäikäisiä..
ReplyDelete